Verzamelvoorstel
In het verzamelvoorstel nemen we budget neutrale wijzigingen (geen saldo effect) mee die in hoofdzaak financieel-administratief van aard zijn. Bij deze wijzigingen mag géén sprake zijn van een beleidsmatige afweging of bestuurlijke keuze. Verschuivingen in uitvoeringskosten vallen hier ook onder en/of de uitwerking van eerdere besluitvorming door uw raad (bijvoorbeeld doorvoeren bezuinigingen, uitvoering van projecten). Onder deze aanpassingen vallen op basis van bovenstaande criteria ook:
- In hoge mate boekhoudkundige aanpassingen;
- Correctieboekingen: technische, budget neutrale aanpassingen van eerdere wijzigingen;
- Wijzigingen die betrekking hebben op nieuwe geldstromen en voldoen aan bovenstaande criteria met verwijzing naar het beleidsstuk;
- Wijzigingen die effect hebben op één of meerdere taakvelden en/of programma’s en voldoen aan bovenstaande criteria;
- Actualisatie van onderhoudsreserves;
- Actualisatie van bijdragen met budget neutraal effect waarbij de gemeente Nijmegen optreedt als centrumgemeente;
- Actualisatie van rijks- en provinciale bijdragen of bijdragen van anderen waarvan het bestedingsdoel vastligt (hetzij vastgelegd door degene die de bijdrage verleent, hetzij door de gemeenteraad vastgelegd) voor zover niet meegenomen in de mei- en septembercirculaire (voorbeelden: op basis van een beschikking, zoals bestrijding extremisme of bestrijding onderwijsachterstanden);
- Taakmutaties die uitwerking zijn van eerdere raadsbesluiten;
- Budget neutrale bijstelling detachering bij derden én interne dienstverlening;
- Budgetoverhevelingen naar het volgende begrotingsjaar. In de 2 e Voortgangsmonitor nemen we een totaaloverzicht op met de voorgestelde budgetoverhevelingen.
Alle wijzigingen worden voorzien van een korte inhoudelijke toelichting, zodat uw raad het belang van de aanpassing zelf af kan wegen. De wijzigingen verwerken we, voor zover van toepassing, meerjarig.
Budget neutrale wijzigingen
Bedragen x € 1.000 | Programma | B-L | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1. Uitvoeringskosten | Bereikbaarheid | L | 25 | 25 | 25 | 25 | 25 |
Bestuur en organisatie | B | -20 | -204 | -204 | -204 | -204 | |
L | -1.368 | -1.143 | -1.137 | -1.137 | -1.137 | ||
Cultuur en cultureel erfgoed | L | 69 | 69 | 69 | 69 | 69 | |
Economie en toerisme | L | -102 | -102 | -102 | -102 | -102 | |
Financiën | L | 188 | 188 | 188 | 188 | 188 | |
Onderwijs | B | 128 | 128 | 128 | 128 | 128 | |
L | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | ||
Openbare ruimte | L | -466 | -466 | -466 | -466 | -466 | |
Veiligheid | L | 218 | 218 | 218 | 218 | 218 | |
Welzijn, Wijkontw. en Zorg | L | -220 | -261 | 98 | 98 | 98 | |
Werk en Inkomen | B | 516 | 516 | 516 | 516 | 516 | |
L | 309 | 309 | -56 | -56 | -56 | ||
Wonen en stedelijke ontwik. | L | 755 | 755 | 755 | 755 | 755 | |
Sport | L | -32 | -32 | -32 | -32 | -32 | |
0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
2. Rijksmiddelen Volwasseneneducatie | Onderwijs | B | 24 | 24 | 24 | 24 | 24 |
L | -24 | -24 | -24 | -24 | -24 | ||
0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
3. Indexeringen Vastgoed | Bereikbaarheid | B | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
L | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Cultuur en cultureel erfgoed | B | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | |
L | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Economie en toerisme | B | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
L | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Financiën | B | 10 | 10 | 10 | 10 | 10 | |
L | -1 | -1 | -1 | -1 | -1 | ||
Onderwijs | B | 6 | 6 | 6 | 6 | 6 | |
L | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Openbare ruimte | B | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
L | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Veiligheid | B | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | |
L | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Welzijn, Wijkontw. en Zorg | B | 14 | 14 | 14 | 14 | 14 | |
L | -2 | -2 | -2 | -2 | -2 | ||
Wonen en stedelijke ontwik. | B | -48 | -48 | -48 | -48 | -48 | |
L | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ||
Sport | B | 12 | 12 | 12 | 12 | 12 | |
L | -2 | -2 | -2 | -2 | -2 | ||
0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
4. Ventilatie in scholen (SUVIS) | Onderwijs | B | 380 | 0 | 0 | 0 | 0 |
L | -380 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
5. Lokaal Preventie Akkoord | Welzijn, Wijkontw. en Zorg | B | 80 | 0 | 0 | 0 | 0 |
L | -80 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
6. Beweegmakelaar | Welzijn, Wijkontw. en Zorg | L | 84 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Sport | L | -84 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
7. Beweeg je Fit | Welzijn, Wijkontw. en Zorg | L | 21 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Sport | L | -21 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
8. Acute Jeugdzorg-GGZ | Welzijn, Wijkontw. en Zorg | B | 4.702 | 0 | 0 | 0 | 0 |
L | -4.702 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
9. Bovenregionale Expertisecentra Jeugdhulp | Welzijn, Wijkontw. en Zorg | B | 2.803 | 0 | 0 | 0 | 0 |
L | -2.803 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
10. St. Maartenschool | Welzijn, Wijkontw. en Zorg | B | 275 | 275 | 275 | 275 | 275 |
L | -275 | -275 | -275 | -275 | -275 | ||
0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
11. Jeugdartsen | Welzijn, Wijkontw. en Zorg | B | 30 | 30 | 30 | 30 | 30 |
L | -30 | -30 | -30 | -30 | -30 | ||
0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
12. School Maatschappelijk Werk (SMW) | Welzijn, Wijkontw. en Zorg | B | 22 | 22 | 22 | 22 | 22 |
L | -22 | -22 | -22 | -22 | -22 | ||
0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
13. Verwijsindex | Welzijn, Wijkontw. en Zorg | B | -10 | -10 | -10 | -10 | -10 |
L | 10 | 10 | 10 | 10 | 10 | ||
0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
14. Sportakkoord Leefstijlen | Welzijn, Wijkontw. en Zorg | B | 90 | 0 | 0 | 0 | 0 |
L | -90 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
15. Biodiversiteit sportpark Oscar Carré straat | Sport | B | 29 | 7 | 0 | 0 | 0 |
L | -29 | -7 | 0 | 0 | 0 | ||
0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
16. Meerjarenonderhoudsplan Vastgoed | Bereikbaarheid | L | 23 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bestuur en organisatie | L | -155 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Cultuur en cultureel erfgoed | L | -318 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Economie en toerisme | L | 2 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Financiën | L | -4 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onderwijs | L | -148 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Openbare ruimte | L | 196 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Veiligheid | L | -22 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Welzijn, Wijkontw. en Zorg | L | 53 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Wonen en stedelijke ontwikkeling | L | 427 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Sport | L | -54 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
17. Sporthal Noord | Sport | B | 30 | 120 | 120 | 120 | 120 |
L | -30 | -120 | -120 | -120 | -120 | ||
0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
18. Limes congres | Cultuur en cultureel erfgoed | B | 160 | 0 | 0 | 0 | 0 |
L | -160 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
19. Index Jeugd en Beschermd Wonen | Financiën | L | -1.136 | -1.132 | -1.137 | -1.137 | -1.137 |
Welzijn, Wijkontw. en Zorg | L | 1.136 | 1.132 | 1.137 | 1.137 | 1.137 | |
0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
20. Regionale bijdrage ROB | Welzijn, Wijkontw. en Zorg | B | 1.095 | 1.095 | 1.095 | 1.095 | 1.095 |
L | -1.095 | -1.095 | -1.095 | -1.095 | -1.095 | ||
0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
21. Centralisatie Doorbraakbudget | Welzijn, Wijkontw. en Zorg | L | -26 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Werk en Inkomen | L | 26 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
22. Kapitaallasten | Bereikbaarheid | L | 888 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bestuur en organisatie | L | 79 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Cultuur en cultureel erfgoed | B | 187 | 185 | 184 | 183 | 182 | |
L | 633 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Economie en toerisme | L | 231 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Financiën | B | -691 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
L | -3.836 | -205 | -204 | -202 | -201 | ||
Onderwijs | L | 302 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Openbare ruimte | L | 453 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Veiligheid | L | 4 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Welzijn, Wijkontw.en Zorg | B | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | |
L | 32 | 15 | 15 | 15 | 15 | ||
Wonen en stedelijke ontwikkeling | L | 1.112 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Sport | L | 601 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
23. Rendabele investeringen Vastgoed | Cultuur en cultureel erfgoed | B | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 |
L | -100 | -100 | -100 | -100 | -100 | ||
Welzijn, Wijkontw. en Zorg | B | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
24. Medische Heroïne Behandeling | Welzijn, Wijkontw. en Zorg | B | 181 | 0 | 0 | 0 | 0 |
L | -181 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
25. Centrum Seksueel en Familiair Geweld | Welzijn, Wijkontw. en Zorg | B | 145 | 0 | 0 | 0 | 0 |
L | -145 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
26. WMO beschermd wonen | Welzijn, Wijkontw. en Zorg | B | -1.050 | -1.050 | -1.050 | -1.050 | -1.050 |
L | 1.050 | 1.050 | 1.050 | 1.050 | 1.050 | ||
0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
27. Subsidie Sim & Schoon Onderweg | Bereikbaarheid | B | 267 | 0 | 0 | 0 | 0 |
L | -267 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
28. Subsidie eHubs | Bereikbaarheid | B | 100 | 0 | 0 | 0 | 0 |
L | -100 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
29. Subsidie busvoorzieningen Laan van Oost | Bereikbaarheid | B | 100 | 0 | 0 | 0 | 0 |
L | -100 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
30. Verkeersmanagement | Bereikbaarheid | L | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
31. WSW-Participatie | Werk en Inkomen | L | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
32. Duurzaamheidsinvesteringen | Bestuur en organisatie | L | 74 | 74 | 74 | 74 | 74 |
Financiën | L | -118 | -118 | -118 | -118 | -118 | |
Onderwijs | L | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | |
Welzijn, Wijkontw. en Zorg | L | 8 | 8 | 8 | 8 | 8 | |
Sport | L | 35 | 35 | 35 | 35 | 35 | |
0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
33. Intensiveren centrummanagement | Economie en toerisme | B | 50 | 0 | 0 | 0 | 0 |
L | -50 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
34. Afwikkeling meerjarenonderhoudsplan '21 | Bereikbaarheid | L | -283 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bestuur en organisatie | L | -58 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Cultuur en cultureel erfgoed | L | -171 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Financiën | B | 676 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Welzijn, Wijkontw. en Zorg | L | -164 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
35. DVO DAR | Bereikbaarheid | L | 314 | 314 | 314 | 314 | 314 |
Openbare ruimte | B | 375 | 275 | 275 | 275 | 275 | |
L | -689 | -589 | -589 | -589 | -589 | ||
0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
36. Areaalgelden | Bereikbaarheid | L | 69 | 69 | 69 | 69 | 69 |
Openbare ruimte | L | -69 | -69 | -69 | -69 | -69 | |
0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
37. Parkeervisie | Bereikbaarheid | B | 144 | 144 | 144 | 144 | 144 |
L | -144 | -144 | -144 | -144 | -144 | ||
0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
38. Specifieke Uitkering Bodem - Lood | Openbare ruimte | B | 279 | 279 | 0 | 0 | 0 |
L | -279 | -279 | 0 | 0 | 0 | ||
0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
- Uitvoeringskosten
Het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV) schrijft voor dat we de salariskosten toerekenen aan de juiste taakvelden. Bij het opstellen van de Stadsbegroting gebeurt dat op basis van de verwachte inzet van medewerkers. In de periode daarna krijgen we meer inzicht in de concrete inzet van de medewerkers, wat leidt tot een betere toerekening van kosten aan de verschillende taakvelden. Daarnaast is er sprake van invulling van taakstellingen en bijstellingen op de uitvoeringsbudgetten met een uitwerking over meerdere taakvelden. Om de uitvoeringsbudgetten zo actueel mogelijk te houden verwerken we begrotingswijzigingen op dit onderwerp tot het moment van vaststelling van de 1e Voortgangsmonitor. Het geheel verloopt budget-neutraal.
- Rijksmiddelen Educatie
Op basis van toekenningsbeschikking 22 09 2021 van het Ministerie van OCenW, ontvangt de gemeente Nijmegen in 2022 € 1.128.174 als specifieke uitkering Educatie.
Dit bedrag is op prijspeil 2022. In de begroting van de Gemeente Nijmegen staat nog structureel het bedrag prijspeil 2021 opgenomen: € 1.103.898. Door middel van deze budget neutrale wijziging passen we voor Volwasseneneducatie de begroting aan het beschikte bedrag van het Rijk.
- Indexeringen Vastgoed
In het kader van de Doelenboom zijn in 2021 een groot aantal objecten ondergebracht bij andere taakvelden. Bij het indexeren van de begrotingen zijn deze bedragen op de oude posten terecht gekomen. Met deze budget neutrale wijziging worden ook deze bedragen overgeboekt naar de juiste taakvelden.
- Specifieke uitkering ventilatie in scholen (SUVIS)
in 2021 heeft de overheid de Specifieke uitkering ventilatie in scholen (SUVIS) regeling gelanceerd. Deze regeling is verlengd tot 30 april 2022. De aanvraag en verstrekking loopt via de gemeente Nijmegen. In het in december 2021 vastgestelde collegevoorstel ‘Subsidieverstrekking SUVIS’ is aangegeven de begrotingswijziging te verwerken bij de 1e Voortgangsmonitor 2022.
- Lokaal preventie akkoord Specifieke Uitkering 2022
In het in 2021 vastgestelde raadsvoorstel Gezondheidsagenda 2021-2024 (besluit 2021) is aangekondigd dat het ministerie van VWS voor de jaren 2021, 2022 en 2023 uitvoeringsbudget beschikbaar stelt voor gemeenten met een Lokaal Preventieakkoord. De aanvraag voor 2022 is gedaan en in november 2021 hebben we de beschikking voor 2022 ontvangen. We zetten deze middelen in voor de uitvoering van de gezondheidsagenda en het Lokaal Preventieakkoord Nijmegen.
- Beweegmakelaar
Voor de uitvoering van de beweegmakelaars brengen we budget van het programma WWZ over naar programma Sport.
- Beweeg je Fit
Aan de GGD is voor Beweeg je Fit een subsidie toegekend voor 2022. Daarnaast worden er door de gemeente zelf kosten gemaakt voor de inzet van een sportdocent en de huur van de accommodaties. Deze middelen horen echter thuis bij het programma Sport en worden van daaruit betaald. We hevelen het budget over van programma WWZ naar programma Sport.
- Specifieke uitkering vergroten beschikbaarheid acute jeugd-ggz
De gemeente Nijmegen heeft in september 2021 een specifieke uitkering ontvangen, met als doel de beschikbaarheid van de acute jeugd-ggz tijdelijk te vergroten. De gemeente Nijmegen is aangewezen als coördinerende gemeente en werkt hiervoor samen met de zorgaanbieders Stichting Karakter en Stichting GGnet. Voor 2022 passen we de begroting hierop aan.
- SPUK Bovenregionale Expertisecentra voor gespecialiseerde jeugdhulp (BOEG)
De gemeente Nijmegen is aangewezen als coördinerende gemeente voor BOEG. Via de Specifieke Uitkering is geld beschikbaar gekomen voor de vorming en doorontwikkeling van bovenregionale Expertisecentra voor gespecialiseerde jeugdhulp voor heel Gelderland. De gemeente Nijmegen ontvangt de middelen voor de 7 Gelderse Jeugdregio’s en treedt op als gastheer voor het organiseren van de activiteiten. Deze SPUK-regeling kent een doorlooptijd tot en met 31 december 2022. We actualiseren de begroting in de 1e Voortgangsmonitor.
- Regionale bijdrage St. Maartenschool 2022
Voor jeugdhulp op de St. Maartenschool verlenen wij een regionale subsidie, waarvoor wij in 2020 een bijdrage ontvangen van de regiogemeenten. De regionale bijdragen verwerken we a-structureel in de begroting en is budgettair neutraal.
- Jeugdartsen en verpleegkundigen
De gemeente Nijmegen, in samen werking met een aantal regiogemeenten, geven al enkele jaren een subsidie voor twee activiteiten:
- De inzet van de jeugdarts en –verpleegkundigen voor leerlingen van 18 jaar en ouder,
- Het schoolmaatschappelijk werk, als schakelpunt naar ketenpartners via Zorg- en adviesteams (ZAT).
We stellen de begroting voor de regionale bijdrage meerjarig aan.
- Bijstelling regionale bijdrage School Maatschappelijk werk VO-VSO 2022
Voor de uitvoering van het Schoolmaatschappelijk werk verlenen wij een regionale subsidie voor de inzet van schoolmaatschappelijk werk. We passen de begroting hierop aan.
- Bijstelling regionale bijdrage Verwijsindex regio Nijmegen
De uitvoering van de Verwijsindex regio Nijmegen ligt bij de GGD Gelderland-zuid. Het is een wettelijke verplichting vanuit de Jeugdwet om aan te sluiten op de landelijke Verwijsindex. De regiogemeenten dragen financieel bij middels een verdeelsleutel. We verwerken structureel de regionale bijdrage in onze begroting.
- Sportakkoord Leefstijlen
Vorig jaar zijn er, samen met de middelen voor het Sportakkoord 2021, middelen ontvangen voor leefstijlen. In 2021 moest er nog gezocht worden naar de inzet voor de middelen. Het zag er naar uit dat dit niet meer lukte in 2021. Vorig jaar is er een akkoord van het Rijk gekomen om het restant van de middelen, waaronder Leefstijlen, in te zetten in 2022. In de begroting is nog geen rekening gehouden met de inzet van de middelen in 2022. Met deze begrotingswijziging verwerken we de lasten en baten in het programma.
- Biodiversiteit sportpark Oscar Carréstraat
Vanuit het rijk krijgen wij een subsidie voor het project “vergroten Bio-diversiteit sportpark Oscar Carrestraat”. We verwerken dit budget neutraal in de begroting. Het betreft hier bestaand beleid.
- Meerjarenonderhoudsplan Vastgoed
Op basis van de begroting 2022 van onze onderhoudspartij Heyday actualiseren we de begroting. Dit verloopt budgetneutraal over meerdere taakvelden.
- Sporthal Noord
Door uw raad is vanuit het gemeentelijke saldo (Begrotingswijzigingen 01640 en 01775) het jaarlijkse tekort op Sporthal Noord afgedekt. Met de wijziging verwerken we de rendabele baten en lasten in onze begroting.
- Limes Congres
Voor de organisatie van het internationale Limes Congres (augustus 2022 in Nijmegen) heeft de Provincie Utrecht, mede namens de provincies Gelderland en Zuid-Holland, subsidie beschikbaar gesteld. We verwerken de lasten en baten binnen het budget Verleden Verbeeld.
- Index Jeugd en Beschermd Wonen
Bij het opstellen van de Stadsbegroting indexeren we jaarlijks de rijksmiddelen Bescherm wonen en Jeugd. Na het bekend worden van de definitieve loonprijsontwikkeling stellen we de begroting bij. Dit verloopt budget-neutraal.
- Regionale bijdrage ROB
Voor de dekking van het regionale ondersteuningsbureau (ROB) ramen we budgettair neutraal structureel de bijdragen van de regiogemeenten.
- Centralisatie Doorbraakbudget sociaal domein
In 2020 heeft het college de Regeling Doorbraakbudget sociaal domein vastgesteld. De beschikbare budgetten voor deze regeling zijn verdeeld over vier taakvelden. Om het werkproces te vereenvoudigen en de administratieve belasting te verlagen verwerken we de budgetten op een centrale plek in de begroting.
- Kapitaallasten
We hebben de kapitaallasten herrekend, waarbij rekening is gehouden voor welk deel investeringen tot en met 2021 zijn gerealiseerd. Het effect is budget neutraal.
- Rendabele investeringen vastgoed
In 2021 zijn op rendabele investeringen (investering met eigen dekking) aanpassingen gedaan. We verwerken dit budgetneutraal in onze begroting.
- Rijksbijdrage Medische Heroïne Behandeling
Voor uitvoering van de Medische Heroïne Behandeling ontvangen we van het Rijk een bijdrage voor behandelplaatsen. Op basis van de beschikking van het ministerie van VWS verwerken we de bijstelling van de begroting op baten en lasten.
- Bijdrage voor CSG 2022
Voor de uitvoering van het Centrum voor Seksueel en familiair geweld door het Radboud UMC ontvangen we een bijdrage van de gemeenten Arnhem en Ede. Dit verwerken we budgetneutraal in de begroting.
- Verlagen Eigen bijdragen Wmo beschermd wonen
In de 1e Voortgangsmonitor van 2021 is de Eigen Bijdrage BW verlaagd vanwege de overgang van een groot aantal cliënten beschermd wonen naar de Wet langdurige zorg (Wlz). In de realisatie van 2021 en de verwachting voor 2022 en verdere jaren blijkt de Eigen Bijdrage nog lager uit te komen en zullen er vanaf 2022 aanzienlijk minder opbrengsten uit eigen bijdragen ontvangen worden. Dit betekent een structurele bijstelling van de begroting op baten en lasten.
- Subsidie Slim & Schoon Onderweg regio Arnhem Nijmegen 2020
Voor regionale maatregelen ter bevordering van duurzame bereikbaarheid heeft de Provincie subsidie met verplicht bestedingsdoel ter beschikking gesteld. Nijmegen is namens de regio penvoerder voor deze subsidie. Het project is verlengd tot eind 2022. De in 2022 nog te besteden middelen voegen we toe aan de begroting.
- Subsidie eHUbs
Voor de implementatie van 13 eHubs in de regio Arnhem-Nijmegen heeft de EU (Interreg NWE) 60% subsidie beschikbaar gesteld en de Provincie 20%. Het betreft subsidies met verplicht bestedingsdoel. De overige 20% wordt gefinancierd door de gemeentes Nijmegen en Arnhem. eHubs zijn plekken voor duurzaam deelvervoer. Bewoners kunnen daar elektrische auto's, (bak)fietsen en scooters ‘huren’. Het gaat om een Europees proefproject om elektrisch deelvervoer in steden te stimuleren. Het project is verlengd tot eind 2022. De in 2022 nog te besteden middelen voegen we toe aan de begroting.
- Subsidie bus voorzieningen Laan van Oost
In afstemming met de Provincie en busmaatschappij, voert de gemeente jaarlijks de benodigde aanpassingen aan bushaltes uit. Voor maatregelen aan de Laan van Oost-Indië heeft de Provincie in 2021 subsidie met verplicht bestedingsdoel ter beschikking gesteld. We voegen de in 2022 nog te besteden middelen (haltes Nyma) toe aan de begroting.
- Dienstverlening verkeersmanagement
Bij de 2e Voortgangsmonitor 2021 hebben we budget overgeheveld naar 2022 in verband met extra kosten voor een nieuwe (vervroegde) aanbesteding voor dienstverlening verkeersmanagement camera’s. Aanleiding voor deze overheveling was het failliet gaan van de leverancier in de zomer van 2021. Met een doorstart kon de dienstverlening gecontinueerd worden tot 1 juli 2022. In juni 2022 vindt de definitieve gunning aan de nieuwe leverancier plaats, waarna deze de dienstverlening overneemt. We regelen met dit Verzamelvoorstel het opnemen van de middelen op het juiste taakveld (Parkeren).
- WSW-Participatie
MGR Werkbedrijf geeft uitvoering aan zowel de WSW als de Participatiewet. Op basis van de concept meerjarenbegroting MGR 2023-2026 (inclusief geactualiseerde jaarschijf 2022) constateren we dat de begroting WSW een overschot laat zien, maar daarentegen Participatie een meerjarig tekort. Wij willen het tekort op Participatie binnen het programma W&I dekken door middelen vanuit WSW over te hevelen. Het betreft hier bestaand beleid. De wijziging is budgetneutraal.
- Duurzaamheidsinvesteringen
De duurzaamheidsinvesteringen met een terugverdienkarakter leiden tot besparingen op gas- en elektraverbruik. We dekken de investeringen uit de besparingen. Dat doen we door de budgetten voor gas- en elektraverbruik af te ramen en deze te storten in de reserve Duurzaamheidsinvesteringen.
- Subsidie intensiveren centrummanagement
In het kader van het Actieplan Binnenstad heeft de Provincie subsidie met een verplicht bestedingsdoel beschikbaar gesteld voor intensiveren centrummanagement. We voegen deze middelen toe aan het in de begroting opgenomen budget Binnenstad.
- Afwikkeling onderhoudswerkzaamheden 2021
Eind 2021 is ruim een miljoen in de onderhoudsreserve gestort omdat de Meerjarenonderhoudsplanning (MJOP)niet volgens plan uitgevoerd kon worden in verband met corona, levertijden materialen, krapte op de arbeidsmarkt). Een deel van de werkzaamheden was reeds aan opdrachten verstrekt aan onderaannemers. Deze worden in 2022 uitgevoerd. De daarbij behorende middelen onttrekken we uit de reserve.
- DVO DAR
Met de vaststelling van de DVO DAR 2022 vindt een structurele budget verschuiving plaats van Reiniging (taakveld 2.1 Verkeer en vervoer) en Groen (taakveld 5.7 Openbaar groen en recreatie) naar Afval (taakveld 7.3 Afval. Ook actualiseren we structureel de begroting op de uitgaven en inkomsten voor de inzameling- en verwerking van verpakkingsafval. Daarnaast brengen we eenmalig de begroting op het juiste niveau voor de afrekening hogere sorteerkosten 2017 tot en met 2019 en restitutie afvalstoffenheffing ARN 2020.
- Areaalgelden
De areaalgelden 2022 staan op dit moment begroot in het deelproduct UPOR. We willen dit budget structureel verdelen over een aantal onderdelen die door de afdeling Stadsbeheer worden ingezet. Hierdoor wijzigt de begroting van het programma Openbare ruimte én Bereikbaarheid.
- Parkeervisie
Op 25 november 2020 is het raadsvoorstel Parkeervisie behandeld. We actualiseren de begroting conform het vastgesteld raadsbesluit.
- Specifieke uitkering Bodem
Dit betreft een toekenningsbeschikking van 29-10-221 voor de Tijdelijke regeling specifieke uitkering bodem overbruggingsjaar 2021 onderdeel buitenproportioneel met betrekking tot diffuse bodemverontreiniging met lood in Nijmegen. Doel van de subsidie is om inzicht te krijgen of er onaanvaardbare risico’s zijn voor kinderen ten aanzien van lood in Nijmegen en waar nodig deze risico’s terug te brengen tot een aanvaardbaar niveau. Het toegekende subsidiebedrag besteden we naar verwachting in de periode 2022-2023. Met dit voorstel verwerken we de lasten én baten in onze begroting.
Taakmutaties
In het verzamelvoorstel zijn de volgende bestaande taakmutaties (tot en met decembercirculaire 2022) overgeheveld naar de programma’s.
Bedragen x € 1.000 | Programma | Omschrivjing | B-L | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. Septembercirculaire | Financiën | Overheveling naar programma | L | 1.920 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Welzijn, Wijkontw. en Zorg | Gem. schuldenbeleid | L | -471 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Werk en Inkomen | Bijzondere bijstand | L | -239 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Re-integratie | L | -1.210 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||
2. Decembercirculaire | Financiën | Overheveling naar programma | L | -16 | -18 | -18 | -16 | -16 |
Cultuur en cultureel erfgoed | Lokaal cultuuraanbod (covid-19) | L | 16 | 18 | 18 | 16 | 16 | |
0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||
3. Decembercirculaire (bestemmingsreserve) | Financiën | Onttrekking bestemmingsreserve | B | 752 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Cultuur en cultureel erfgoed | Lokaal cultuuraanbod (covid-19) | L | -526 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Veiligheid | DU Experiment gesloten coffeeshopketen | L | -196 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Welzijn, Wijkontw. en Zorg | IU Inburgering | L | -30 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
0 | 0 | 0 | 0 | 0 |