Meldingen

Financiële effecten

Programmameldingen

De impact van de oorlog in de Oekraïne op onze samenleving is groot. Directe gevolgen voor onze stad zijn bijvoorbeeld de opvang van Oekraïense vluchtelingen en de economische sancties op Rusland die mogelijk ook impact hebben op burgers en ondernemers in de stad. Er is sprake van een stijgende inflatie, tekort aan grondstoffen, tekort aan fossiele brandstoffen, verstoring van productielijnen en oplopende rente . Dit zal mogelijk impact hebben op onze uitgaven, meerjarige investeringen, maar ook op het sociaal domein (uitkeringen, vluchtelingen, jeugdhulp etc).  
Voor de opvang van Oekraïense vluchtelingen maken wij aanzienlijke kosten. Het uitgangspunt van het rijk is dat gemeenten er hierdoor financieel niet op achteruitgaan. Een specifieke regeling hiervoor wordt momenteel nog uitgewerkt door het rijk, maar richtlijn is dat gemeenten € 100 per gerealiseerde opvangplek per nacht ontvangen. In Nijmegen zijn ongeveer 700 plekken gerealiseerd. Voor de in eerste instantie gehanteerde periode van een half jaar betekent dit voor Nijmegen een budget van circa 12,5 miljoen euro. We verwachten vooralsnog, mede op basis van de door het rijk gedane uitspraken, dat we hiermee uitkomen.

In onderstaande tabel zijn de programmameldingen opgenomen, waarvan we verwachten dat die leiden tot een afwijking ten opzichte van de begroting. Deze regels worden niet in de begroting aangepast, dit geldt alleen voor de wijzigingen die in het volgende hoofdstuk of in het verzamelvoorstel zijn opgenomen. Na de tabel worden de regels toegelicht.

Bedragen * € 1.000

programma

2022

Programma Beveiliging IRVN

Bestuur en Organisatie

-163

AVG-proof maken van Corsa

Bestuur en organisatie

-150

Accountantskosten

Bestuur en Organisatie

-140

Lobbyagenda

Bestuur en Organisatie

-100

Maatwerkvoorzieningen

Welzijn, Wijkontwikkeling en Zorg

-400

Maatwerkdienstverlening 18+

Welzijn, Wijkontwikkeling en Zorg

-600

Jeugd

Welzijn, Wijkontwikkeling en Zorg

-3.600

Geëscaleerde zorg 18+

Welzijn, Wijkontwikkeling en Zorg

2.250

Inkomensregelingen

Werk en Inkomen

864

Arbeids- en begeleide participatie

Werk en Inkomen

1.464

Tozomiddelen in relatie tot uitvoeringskosten Z&I

Werk en Inkomen

-1.000

Peuterwerk, terugvordering subsidies

Onderwijs

165

Baggeren Havens (*)

Bereikbaarheid

-1.100

Maatregelen Snelbinder

Bereikbaarheid

-230

Stijging energiekosten

Bereikbaarheid

-600

Kamerverhuur

Wonen en Stedelijke ontwikkeling

-200

Commissie beeldkwaliteit

Wonen en stedelijke ontwikkeling

-150

Tekort inhuur wijkspeeltuinen en kinderboerderijen

Openbare ruimte

-80

ODRN uitbreiding VTH taak

Openbare ruimte

-400

Luchtkwaliteit Nijmegen West

Openbare ruimte

-200

Aanpassingen geiten- en schapenweitje kinderboerderij Kobus

Openbare ruimte

-50

Administratieve correctie taakveld Milieubeheer

Openbare ruimte

0

Financiële bijstelling ivm verbouwing Museum Het Valkhof

Cultuur en Cultureel Erfgoed

0

Afboeken exploitatie lasten en baten 4-daagse camping

Sport

-33

(Onderzoek)kosten tribune NEC-stadion

Sport

-110

Bijstelling huur NEC-stadion

Sport

-67

Totaal

-4.630

Ad (*): we stellen voor om de begroting hiervoor aan te passen; zie ook het hoofdstuk 'Meldingen waarvoor een besluit nodig is'.

Programma Beveiliging iRvN
Binnen iRvN bestaat veel aandacht voor (informatie)beveiliging, die zoals bekend vanuit jaarlijkse IT-audit blijvend aandacht vraagt. iRvN heeft samen met de regiogemeenten de ambitie om de weerbaarheid verder te verhogen t.a.v. cybercriminaliteit omdat die zich steeds weer in nieuwe vormen en technieken ontwikkelt. De iRvN heeft laten onderzoeken hoe zij van de huidige situatie naar een steviger weerbaarheidsniveau kan blijven groeien op dit gebied. IRvN heeft mede op basis van advisering door tactische en strategische regionale i-overleg geadviseerd om een bepaalde variant uit te gaan voeren. Hierbij hoort een stevige investering met jaarlijkse verhoging van de exploitatiekosten bij. Deze investering start in 2022 en groeit uiteindelijk tot totaal € 885.500 per jaar vanaf 2025.
Door het regionale i-overleg is aangegeven dat dit onvermijdelijk en onuitstelbaar is en als zodanig voorgelegd aan de portefeuillehouders (PFO) ICT. De verwachte additionele bijdrage (exploitatiekosten) voor gemeente Nijmegen is in 2022 € 163.000.

AVG-proof maken van Corsa
In Corsa worden vrijwel alle bestuurlijke documenten opgeslagen van de gemeente Nijmegen en de organisaties waarvoor zij gastheer is. In Corsa zijn teveel persoonsgegevens in te zien voor niet bevoegde medewerkers. Dit is naar aanleiding van een Data Protectie Impact Assessment aan het licht gekomen, waarna een advies is geschreven over de wijze waarop Corsa anders ingericht zou moeten gaan worden. Naar aanleiding van dit advies is een scrumteam gestart om de problemen op te gaan lossen. Naar aanleiding van de eerste acties en de belemmeringen die hierbij aan het oppervlak kwamen is duidelijk geworden dat de problematiek groter is dan verwacht. Dit betekent dat er een snellere en meer doortastende aanpak nodig is om dit vraagstuk op te lossen. Het gevolg van deze aanpak kan zijn dat bedrijfsprocessen hier hinder van ondervinden of mogelijk tijdelijk even stilvallen. We trachten in de voorbereiding dit te voorkomen, maar we bereiden ons daarnaast voor om snel te kunnen schakelen mocht er iets stilvallen zodat processen weer snel hervat kunnen worden.
Als onderdeel van deze veranderende aanpak is een aantal interventies nodig:

  • Het verbeteren van het scrumteam Corsa AVG-proof ten aanzien van kennis, competenties en capaciteit. De extra kosten hiervan schatten wij in op € 150.000.
  • Het verbreden van het Corsa AVG-project door het ontwikkelen van een visie op documentair informatiemanagement en het aanpassen van de bedrijfsvoering op dit aspect.
  • Het accepteren van tijdelijke productierisico’s door privacy-ingrepen.

Accountantskosten
Op basis van het contract wat de gemeente met de accountant heeft gesloten kan er meerwerk in rekening gebracht worden. De laatste 3 jaar heeft er steeds meerwerk plaatsgevonden dat leidt tot een overschrijding van ongeveer € 140.000 per jaar. Een aantal posten die de oorzaak zijn van het meerwerk op de accountantskosten zijn: grondexploitaties binnenstedelijke projecten (o.a. Winkelsteeg en Stationsgebied), toename aantal Sisa-regelingen (van 9 naar ruim 40), Waalfront en het niet kunnen steunen op IT.  Hierdoor ontstaat er een tekort op het budget.

Lobbyagenda
Om uitvoering te geven aan de lobbyagenda en de lobbydossiers (bestuurlijke opdracht) zijn jaarlijks extra formatie (2,0 fte schaal 12) en uitvoeringskosten (€ 25.000) nodig. Het GMT heeft besloten om de uitvoering hiervan prioriteit te geven. Het gaat hier om taken die niet eerder op een dusdanig herkenbare wijze zijn georganiseerd binnen onze organisatie. Door deze professionaliseringsslag (lobby zien we niet meer als een “hobby”) vergroten we onze (interne) slagkracht, werken we aan de concretisering en uitvoering van onze lobbyagenda en borgen we relevante netwerken en posities, zowel bestuurlijk als ambtelijk. Hiermee geven we mede vorm aan de inhoudelijke ambities van de gemeente Nijmegen door vergroten van “regelruimte” of het aantrekken van middelen ten aanzien van de majeure uitdagingen die de stad heeft. We maken hier dit jaar een begin mee en we verwachten dat dit leidt tot een overschrijding van de uitvoeringskosten met circa € 100.000. Het verzoek om structurele inbedding in de begroting nemen we mee in het proces van de stadsbegroting 2023-2026.

Taakveld Maatwerkdienstverlening 18+
Tot dit taakveld behoren de Wmo huishoudelijke hulp, Wmo nieuw en schuldhulpverlening. Voor dit taakveld verwachten we in 2022 op een nadelig resultaat uit te komen dat ligt tussen 0,2 en 1,0 miljoen euro. Op het onderdeel Wmo-nieuw (o.a. Wmo begeleiding en dagbesteding) verwachten we in 2022 een resultaat dat ligt tussen minus 0,2 en plus 0,1 miljoen euro. Afgelopen jaren hadden we een behoorlijk tekort op Wmo-nieuw. Voor 2022 verwachten we geen of een beperkt tekort, omdat er 2 miljoen euro incidenteel is toegevoegd aan Wmo-nieuw en omdat we verwachten dat het tekort op Wmo-begeleiding afneemt dankzij de Buurtteams Volwassenen die op 1 januari 2022 zijn begonnen.

Op de huishoudelijke hulp verwachten we een nadeel dat ligt tussen 0,3 en 0,8 miljoen euro. Sinds de invoering van het abonnementstarief is de vraag naar huishoudelijke hulp enorm gestegen. Door de autonome groei zal de stijging zich blijven voortzetten. Daarnaast stijgen de tarieven voor huishoudelijke zorg jaarlijks fors. Deze combinatie zorgt ervoor dat het overschot op Wmo huishoudelijke hulp de afgelopen jaren is verdampt en is omgeslagen in een tekort.
Er gaat waarschijnlijk geen compensatie komen vanuit het Rijk voor het Wmo-tekort dat o.a. is veroorzaakt door de invoering van het abonnementstarief. De VNG eiste op korte termijn 260 miljoen euro van de staatssecretaris. De reactie van ministerie VWS is dat gemeenten extra moeten inzetten op preventie om de Wmo betaalbaar te houden.

Maatwerkvoorzieningen
Onder dit taakveld vallen de Wmo hulpmiddelen en doelgroepenvervoer. Voor dit taakveld verwachten we in 2022 op een nadelig resultaat uit te komen dat ligt tussen 0,8 en 0 miljoen euro. Er wordt een tekort verwacht op hulpmiddelen dat ligt tussen 0,4 en 0,8 miljoen euro. We hanteren deze bandbreedte om de volgende redenen. We hebben hier te maken met open-einde regelingen. Sinds juni 2020 is er een nieuwe leverancier voor hulpmiddelen. De oude leverancier faseert zijn bestand steeds meer uit, waardoor de lasten voor hulpmiddelen geleidelijk steeds meer toenemen bij de nieuwe leverancier. Daarnaast is de indexering op de bestaande tarieven fors vanwege de huidige economische situatie. Dit heeft een extra nadelig effect op de uitgaven.
Door een neerwaartse bijstelling van de begroting van het doelgroepenvervoer wordt er in 2022 op dit onderdeel een voordeel verwacht dat tussen 0 en 0,4 miljoen euro zal liggen. De begroting is bijgesteld, omdat vanwege corona de verwachte groei is achtergebleven. Vermoedelijk zal de groei de komende jaren weer toenemen en zal dit voordeel na dit jaar er niet meer zijn.

Jeugd
De jeugdhulp is verdeeld over vier taakvelden: Samenkracht en burgerparticipatie (preventieve jeugdhulp), Wijkteams (buurtteams jeugd & gezin) Maatwerkdienstverlening 18- (ambulante jeugdhulp) en Geëscaleerde zorg 18- (specialistische jeugdhulp met verblijf , jeugdbescherming en jeugdreclassering). We hebben hier te maken met open-einde regelingen  en omdat de financiële ontwikkelingen nu nog niet goed zijn te overzien hanteren we een bandbreedte voor de prognose van het resultaat tussen 3 en 4,5 miljoen euro nadelig. Deze inschatting is vooralsnog gebaseerd op de realisatie van 2021, waarin we zien dat de specialistische jeugd-ggz en jeugdzorg met verblijf nog steeds hoog is, mede als gevolg door corona. Op dit moment hebben we nog onvoldoende gegevens over 2022 beschikbaar om een adequate prognose te kunnen maken. Of we dit jaar een daling in de uitgaven kunnen verwachten als gevolg van het opheffen van de coronamaatregelen is nu nog niet aan te geven. Daarnaast houden we in deze bandbreedte rekening met enerzijds hogere uitgaven als gevolg van de invoering van het woonplaatsbeginsel en anderzijds een gunstig effect van de buurtteams op een daling van de uitgaven op begeleiding.

Taakveld Geëscaleerde zorg 18+
Tot dit taakveld behoren de beleidsonderdelen maatschappelijke opvang, vrouwenopvang en huiselijk geweld, noodopvang uitgeprocedeerden en Wmo beschermd wonen. Met uitzondering van de noodopvang uitgeprocedeerden gaat het hier om regionale taken waarvoor Nijmegen centrumgemeente is.
Voor dit taakveld verwachten we een klein positief resultaat, binnen een bandbreedte van 0,5 - 4 miljoen euro. Dit wordt met name veroorzaakt door het onderdeel Wmo beschermd wonen. In de begroting van 2022 is al rekening gehouden met een voordeel van 12 miljoen euro. Door succesvolle interventiemaatregelen heeft de transformatie -verwoord in het beleidsplan ‘samen dichtbij’- de afgelopen jaren voordelige resultaten opgeleverd. Het verwachte resultaat op beschermd wonen ligt in lijn met het resultaat van 2021.
Het rijk heeft in haar coalitieakkoord voor 2022 en verder 65 miljoen euro extra structurele middelen voor brede aanpak dak- en thuislozen toegezegd. In de meicirculaire 2022 wordt de verdeling over de gemeenten aangegeven. Als deze middelen aan de decentralisatieuitkering maatschappelijke opvang worden toegevoegd dan ontvangt centrumgemeente Nijmegen ongeveer 1,7 miljoen euro. In de resultaatverwachting, bandbreedte van 0,5 -  4 miljoen euro, is rekening gehouden met deze extra rijksmiddelen. We gaan we er dus vanuit dat deze middelen ter beschikking komen van dit taakveld.  

Op het programma Werk en Inkomen verwachten we in 2022 een voordelig resultaat te behalen. Op basis van de huidige inschattingen zal het voordelige resultaat ca. 2,3 miljoen euro bedragen. Vanwege de open eind regelingen en onzekere ontwikkelingen, hanteren we een bandbreedte van minus 4,1 miljoen euro en plus 5,3 miljoen euro.

Taakveld Inkomensregelingen
Op basis van de huidige inschattingen wordt er een voordelig resultaat verwacht van 0,9 miljoen euro. Vanwege de open eind regelingen en onzekere ontwikkelingen, hanteren we een bandbreedte van minus 2,7 miljoen euro en plus 3,8 miljoen euro. Onder dit taakveld wordt Armoedebestrijding, BUIG en Bbz Bedrijfskapitaal verantwoord. Op Armoedebestrijding wordt een voordelig resultaat verwacht van ca. 0,6 miljoen euro. Op het onderdeel BUIG en Bbz Bedrijfskapitaal verwachten we een voordelig resultaat van ca. 0,3 miljoen euro.
De gehanteerde bandbreedte op het taakveld Inkomensregelingen komt voort uit verschillende scenarioberekeningen voor het onderdeel BUIG. De onder- respectievelijk bovengrens van de bandbreedte is gebaseerd op de 'worstcase/bestcase' van de berekende scenario's BUIG. Onzekerheden die hier een rol spelen zijn:

  • De Rijksuitkering BUIG 2022 is pas in het najaar 2022 definitief.  
  • Ontwikkeling BUIG-uitkering PW als gevolg van de stroom vluchtelingen.
  • Door de hoge inflatie is het mogelijk dat er meer beroep gedaan wordt op de regelingen die onder de armoedebestrijding vallen.
  • Vanwege het beëindigen van alle corona ondersteuningsmaatregelen verwachten wij een toename aantal faillissementen en daarmee BUIG-Bbz uitkeringen.

Taakvelden arbeidsparticipatie en begeleide participatie
Op het onderdeel 'Werk' (taakvelden arbeidsparticipatie en begeleide participatie) wordt een voordelig resultaat verwacht van ca. 1,5 miljoen euro. Deze taakvelden hebben betrekking op beleidsonderdelen waarvan de uitvoering bij het Werkbedrijf ligt. Onzekerheid die hier een rol speelt is de uitstroom naar werk. Klanten van het Werkbedrijf zijn moeilijker bemiddelbaar vanwege toenemende problematiek; er is daardoor meer begeleiding nodig en trajecten duren langer.

Tozomiddelen in relatie tot uitvoeringskosten Z&I
Wij hebben in 2020 van het rijk middelen ontvangen voor de uitvoering van de TOZO-regeling en voor het wegwerken van achterstanden en extra inzet op controles die zijn ontstaan in het kader van TOZO. Een aanzienlijk deel van die middelen kon, juist door corona, niet in 2020 worden besteed en is daarom naar de saldireserve gevloeid. Bij de stadsrekening 2020 is besloten (beslispunt 6 Voorstel Stadsrekening 2020)  een claim op de saldireserve te leggen van € 2.031.767 ten behoeve van de uitvoering in 2021. Bij de 2e Voortgangsmonitor 2021 hebben we aangegeven dat deze claim, door de verlengde coronamaatregelen, doorschuift van 2021 naar 2022.

We zijn nu daadwerkelijk gestart met de uitvoering van de extra controles en het wegwerken van achterstanden.  Een eerste beeld van de extra kosten komt uit op circa 1 miljoen euro. Het betreft met name extra kosten voor niet-begrote inhuur, maar ruimschoots binnen het genoemde bedrag  van € 2.031.767.  Bij de 2e Voortgangsmonitor 2022 verwachten we een definitief beeld te hebben van de daadwerkelijke claim die eventueel op de saldireserve moet worden gedaan.
Indien het verwachte resultaat van het programma Werk en Inkomen voldoende is om de extra uitvoeringskosten bij Zorg en Inkomen te bekostigen zal de dekking vanuit het programma Werk en Inkomen kunnen geschieden en kan de claim op de saldireserve komen te vervallen. 

Peuterwerk, terugvordering subsidies
Wij zullen in 2022 op basis van jaarrekening-gegevens van de kinderopvangorganisaties een deel van de verstrekte subsidies 2021 voor Peuterwerk terug vorderen. De inschatting is dat het hier om een bedrag van € 165.000 gaat. Definitieve terugvordering vindt pas plaats na ontvangst en beoordeling van de verantwoordingsdocumenten van de instelling(en).

Baggeren Havens
In 2021 heeft uw raad een investeringskrediet toegekend van 1,1 miljoen euro voor het baggeren van de havens. Volgens de verslaggevingsvoorschriften betreft dit echter geen investering maar gaat het om onderhoudskosten. Het krediet voor het baggeren havens is bij de 1e Voortgangsmonitor 2021 vrijgevallen. Daarbij is toen opgemerkt dat het onderhoudsbudget zou worden meegenomen bij de oplading van de Stadsbegroting 2022.  Dit is niet gebeurd zodat het nu noodzakelijk is om dat alsnog te doen.  

Maatregelen Snelbinder
Door het toegenomen gebruik van de Waalstrandjes ontstaan er problemen bij het stallen van fietsen op de Snelbinder.
Dit leidt steeds meer tot onveilige situaties. Daarom hebben we een aantal maatregelen moeten nemen.
Het gaat hierbij om het aanbrengen van borden en aanpassingen aan de trap van de Snelbinder, herstel van niet verhaalbare schades, het plaatsen van toiletunits en deze beplakken met folie zodat ze opgaan in het landschap, het plaatsen van toilet-aanduidingen; , schoonmaak, onderhoud en weghalen toiletten bij hoog water en tot slot de inzet van beheerders. Dit betekent voor 2022 een verwacht tekort van € 230.000.

Stijging energiekosten
Door de toegenomen prijsstijgingen voor energie verwachten we een overschrijding op de budgetten van 0,6 miljoen euro.
Dit betreft de energiekosten voor het beheer in de openbare ruimte, de gemeentelijke panden, sport- en wijkaccommodaties en parkeerfaciliteiten.

Kamerverhuur
In 2021 zijn handhavingszaken voor kamerverhuur tijdelijk stopgezet in verband met gerechtelijke procedures. Hierdoor is het daarvoor bestemde budget van € 200.000 niet aangewend. We hebben geen gebruik kunnen maken van de mogelijkheid om via budgetoverheveling het budget naar 2022 over te zetten.  Dit jaar zullen de zaken worden opgepakt door de ODRN en daarvoor brengen zij € 200.000 in rekening.

Commissie beeldkwaliteit
Ontwikkelingen in de stad leiden tot steeds meer aanvragen bij de commissie beeldkwaliteit. Dit leidt tot extra inzet van de ambtelijke ondersteuning. De beschikbare budgetten zijn daarmee ontoereikend. We verwachten een overschrijding van € 150.000.

Tekort inhuur wijkspeeltuinen en kinderboerderijen
In de begroting wordt rekening gehouden met de inzet van medewerkers van het Werkbedrijf. Dit is onder druk komen te staan doordat er onvoldoende vakmensen beschikbaar zijn. Om het tekort aan personeel op te vangen, wordt er ingehuurd. Deze kosten zijn aanzienlijk hoger. We monitoren dit in de loop van het jaar en zullen later in het jaar een plan hierover voorleggen.

ODRN uitbreiding VTH taak
De ODRN vraagt ca € 400.000 meer voor de uitvoering van de milieutaken. Dat is het gevolg van een correctie, waarbij de uitvoering van de VTH-taken in lijn met ons eigen VTH beleid zijn gebracht.

Luchtkwaliteit Nijmegen West
We maken kosten voor extra inzet (inhuur projectleider, omgevingsmanagement en juridisch advies) op het onderdeel luchtkwaliteit Nijmegen West. Vooralsnog levert dit nu al een tekort op van circa € 200.000.

Geiten- en schapenweitje kinderboerderij Kobus
Er zijn problemen met het geiten- en schapenweitje op de kinderboerderij Kobus. Door de ligging op een helling, spoelt de weidegrond eenvoudig weg. Dit leidt tot een drassige bodem hetgeen gezondheidsklachten bij de dieren veroorzaakt.
We moeten een aantal maatregelen nemen om dit probleem op te lossen: de weides moeten opnieuw worden ingezaaid, een hekwerk om steeds een deel van de weide te laten herstellen. Daarnaast is een grote schuilstal en een verhard plateau nodig waarop de dieren kunnen staan. De kosten voor de uitvoering van dit maatregelenpakket bedragen € 50.000.

Administratieve correctie taakveld Milieubeheer
In 2019 en 2020 is een administratieve correctie gemaakt waarbij er teveel uitvoeringskosten (inzet van personeel) ten laste zijn gebracht van het strategische project Aardgasvrij en in het bijzonder van het project Dukenburg. Deze kosten hadden ten laste van de budgetten voor uitvoeringskosten in het taakveld Milieubeheer genomen moeten worden. In deze jaren liet het taakveld Milieubeheer een voordeel van 0,6 miljoen euro in 2019 en 2,5 miljoen euro in 2020 zien. Deze voordelen zijn bij de jaarrekening ten gunste gekomen van de algemene middelen. De diversiteit aan middelen, beperkte en steeds wisselende mensen op de financiële ondersteuning verklaren de te grote belasting op de projectgelden voor Dukenburg. De financiële ondersteuning en borging op verschillende niveaus is daarom eind vorig jaar aangescherpt.

Bij de start van het project Dukenburg is in een raadsvoorstel  bepaald  dat 30% van een deel van de rijksgelden BZK pilot Dukenburg (= 1,1 miljoen euro over de hele looptijd van het project) ter dekking van de gemeentelijke plan- en organisatiekosten voor het project Dukenburg ingezet mag worden. Om hieraan te kunnen voldoen, moet 0,8 miljoen euro worden gecorrigeerd. Het is van groot belang dat de middelen weer beschikbaar komen om de projecten goed uit te voeren zoals afgesproken met onze externe partners. Voor 2023 en 2024 is jaarlijks 0,4 miljoen euro nodig. Voor de totale businesscase komen we voor het projectteam Aardgasvrij naar verwachting in oktober/november 2022 met een raadsvoorstel. We volgen voor de businesscase van Dukenburg de bestuurlijk afgesproken lijn van het plan van Aanpak strategische project Aardgasvrij om per businesscase terug te gaan naar de raad. 

Financiële bijstelling in verband met verbouwing Museum Het Valkhof
In de begroting van Cultuur is voor de jaren 2022-2024 respectievelijk € 222.000, € 335.000 en € 335.000 budget aanwezig dat geraamd was voor de dekking van de kapitaallasten van het investeringskrediet Museum het Valkhof ad. 5,8 miljoen euro. Volgens het oorspronkelijke plan zou de aankoop en de verbouwing van Museum het Valkhof al veel eerder hebben plaats gevonden waardoor het beschikbare budget al vanaf 2022 zou worden aangesproken voor de kosten van rente en afschrijving. De aankoop van het pand Museum Het Valkhof vond uiteindelijk plaats op 1 juni 2021, waarna het traject van verbouwing kon worden opgestart. In de begroting van Cultuur houden we er nu rekening mee dat er pas vanaf 2025 jaarlijks € 335 nodig is voor de dekking van de kapitaallasten van de investering.

Op 1 juni 2021 is het museumgebouw van Museum het Valkhof gekocht en geleverd, maar vanwege de (te grote) risico’s met betrekking tot de bedrijfszekerheid kan deze pas worden verhuurd als de verbouwing is uitgevoerd en opgeleverd (eind 2024). Tot die tijd is het gebouw in bruikleen gegeven, waarbij alle risico’s voor rekening van Museum het Valkhof blijven. Gedurende het traject van verbouwing, ontvangt de gemeente geen huurinkomsten. De niet benutte budgetten voor kapitaallasten vangen het tekort aan inkomsten gedurende de jaren 2022 t/m 2024 op. Deze financiële bijstelling was nog niet eerder bestuurlijk  gemeld en wordt na vaststelling van de 1ste voortgangsmonitor budgettair neutraal in de begroting voor de jaren 2022 t/m 2024 verwerkt.

Afboeken exploitatielasten en baten 4-daagse camping
In het 1e kwartaal van dit jaar is besloten dat de 4-daagse camping op Sportpark Vossendijk slechts in beperkte vorm kan worden ingezet. We willen de exploitatielasten ter hoogte van € 86.000 en de baten ter hoogte van € 119.000 aframen. Het nadelige saldo bedraagt € 33.000.

(Onderzoek)kosten tribune NEC-stadion
Het instorten van een deel van de tribune in het NEC-stadion heeft geleid tot niet-geraamde onderzoekskosten van € 110.000.

Bijstelling huur NEC-stadion
De huur voor het gebruik van het NEC-stadion is onlangs herberekend. Dat leidt voor 2022 tot een lagere huur.
De huur wordt gebaseerd op de lasten, die in 2022 met name vanwege de lagere rente, lager zijn bepaald.

Deze pagina is gebouwd op 06/01/2022 07:32:43 met de export van 05/31/2022 14:39:09